tisdag 6 september 2016

Handledarkurs

Ikväll var Linda och jag på handledarkurs, vi måste ju gå det för att hon ska få övningsköra med mig. 3 timmar och 20 minuter, det är lång tid när man sitter i litet rum på hårda plaststolar och är sisådär 25 personer.
Men så länge kändes det inte tack vare Patrik.
Patrik är lärare på Almas Trafikskola och han har ju verkligen valt rätt jobb. Vilken charmig och rolig kille! Han fick oss faktiskt att vara engagerade hela tiden, och bjöd oss på många glada skratt. En del nytt förstås, det är ju över 30 år sedan jag tog busskortet..
Lindas lärare var också med på kursen. Och vi blev minst sagt häpna över anledningen. För att få vara handledare åt sin kille när han övningskör privat måste hon också gå kursen!? Hur skumt är inte det? En körskollärare som håller i kursen till andra, måste gå den själv? Och ännu konstigare blir det när man hör att hon var färdig bilskollärare när hon var drygt 22 år gammal. Då tog det två år innan hon får vara handledare för en privatist..!
Hur tänkte höga vederbörande här?
Väldigt, väldigt konstigt!
Hursomhelst, nu tar det ett par dagar till jag får tillståndet på posten. Sedan ska vi ut och göra stan osäker. Väldigt osäker..

Nu ska jag strax krypa till sängs. Resten av veckan blir fortsatt ganska tuff. I morgon ska jag upp tidigt och köra Ditte till veterinären. Hon ska få tänderna fixade och så ska en sår på ett framben kollas. Vaccination passar vi på att fixa också. Sedan ska jag boka in Citrus till samma sväng, fast på hennes ska jag kolla en pytteliten brösttumör som jag hittade för ett tag sedan. Tror inte de gör något, men de kan ju kolla iaf. Och så ska hennes tänder också får sig en genomgång. Men det får bli efter pensionen kommit, två hundar samtidigt klara inte plånboken..
Resten av veckan är det innebandy. Träning torsdag och Zeniths seniorcup Islandercup fredag till söndag. Numera är det väldigt enkelt för mig, jag behöver bara vara där. Klubben sköter allt runtomkring, tränaren matcherna och materialaren matchkläderna.
Jag, jag njuter bara och lindar en och annan fotled, plåstrar om, kyler ner svullnader och häftigt humör.. ;)
Naturligtvis kommer sommaren  alltid tillbaka helgen som Islandercup spelas.
Varje år är det likadant :)

2 kommentarer:

  1. I Fairbanks Alaska så behövde man bara ta ett teori prov för att få börja köra, alltså vanligt bil körkort. Inför teori provet läste man ett litet häfte på 30 sidor. Det är mycket viktigt att veta hur mycket försäkringar täcker etc. här, de testar en på provet....kommer inte ihåg dock haha. Sedan tog jag provet, klarade det och kunde provköra med kompisar och Winslow. Sedan tog jag en officiell körlektion, 30dollar gick det kalaset på, 1 timme fick jag. Sedan tyckte han att jag kunde göra körprovet redan den dagen så jag gjorde det och klarade det och hade sedan ett körkort i handen ett par dagar senare. Fast ja, men märker ju hur lätt det är att få körkort då man kör i USA...

    Här var det varmt, 30 grader och kändes som 36 med luftfuktigheten häromdagen. Nu är det desto kallare, alltså 17 grader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, med tanke på hur det ser ut i trafiken i Göteborg så kan man ju undra om det verkligen hjälper med körskola.. Nej, skämt å sido, det är ju bra - alltid lär väl sig folk något. Men det är fruktansvärt dyrt, 12.000 för ett grundpaket med 10 körlektioner, halkkörning, teori och prov. Men då förutsätter de att man kör privat också. Och som jag skrev, alla måste går handledarkursen med eleven, 400:- per person..
      Haha, vi har fått tillbaka sommaren igen, 20-25 grader - inte dumt alls. Och det ska förhoppningsvis hålla i sig in i nästa vecka :)

      Radera