torsdag 28 juli 2016

Bilder från förr

Städade i skåp igår, och upptäckte något jag glömt av helt.
Har fått låna några gamla kort på vårt hus av mamma som jag skulle fotografera av och kanske kunna sätta upp i ramar. Nu hittade jag dem där jag så ordentligt lagt dem så de inte skulle bli förstörda - men dolda.. ;)

 Troligen från året huset byggdes, 1938. 
Titta på bergen bakom, inga träd alls. Bara landet och förmodligen exercisängar.
Kviberg ligger där. Bergen är idag klädda av träd och nu ligger Kortedala till vänster och Bergsjön rakt fram.

 Denna och nästa bild är tagna runt 1942-44. 
Mormor och morfar planterade potatis i hela trädgården för att 
dryga ut maten under ransoneringsåren.

Här ser man mammas morfar posera med min morbror Lasse i famnen,
mamma är den lilla mörka flickan med rosett i håret 3a från vänster. höger
Mormor tittar ut genom fönstret på andra våningen.
Den här bilden är tagen mellan 1950-55.
Huset byggdes ut i två etapper, garage och en våning 1948
och sedan byggdes en övervåning på utbyggnaden 1955
Samtidigt när gjorde första etappen byggde man en garageuppfart
och en mur runt trädgården.
Den sista bilden är från 1955-56 när huset byggts ut
och just blivit klätt med eternit - eller sidiplattor som det hette då.
Morfar tog ordentlig strid mot staden eftersom de ansåg att alla hus
skulle se likadana ut. Han fick dryga böter, skrev insändare och var just
så envis som bara han kunde vara. Och staden gav upp, han fick behålla
sina sidiplattor. Och snart nog följde fler efter, många hus i Fräntorp fick eternit sedan 
En rackargubbe var han nog.. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar