måndag 17 juni 2013

Lite i chock

Har som ni märker varit dålig på att uppdatera bloggen - igen. Varit jättetrött några dagar, har inte ens orkat läsa mina deckare eller vara inne på nätet, hör och häpna! ;)

Dippen mår ganska bra. Hon äter inte något utom pannbiff, pannkaka och skinka men verkar inte ha jätteont och sover mycket. Det beror nog på morfinet hon får, men vi ska snart sluta med det. Det blir ytterligare 5-8 dagar i extrem stillhet, vilket blir intressant utan lugnande... Sedan tar det två veckor till innan hon får gå i trappor, hoppa upp i soffan eller följa med ut på längre promenader. Och med tanke på att det är Dippen vi praar om, lär hon nog driva oss till vansinne, för hon är fruktansvärt envis. :)

För min egen del har det varit en omtumlande dag. Var på Ortopeden på Mölndals Sjukhus idag för en planering inför ev operation av mina höftleder. Blev undersökt av en mycket trevlig och effektiv läkare som enkelt konstaterade att jag ska opereras. Och efter som jag är ung (!!) och frisk för övrigt passar jag bra in i en studie där man jämför två olika proteser. Förutsättningen är att man måste byta båda höftlederna samtidigt. Fördelarna är ju självklara, jag slipper gå igenom operation och rehab två gånger. Dessutom får man väldigt bra uppföljning - i 10 år! Till läkarens, och min egen, förvåning bestämde jag mig direkt, jag hoppar på studien.
Så nu blir det operation troligtvis redan efter sommaren, och på Mölndals Sjukhus! Slipper åka utanför stan och söka annan vårdgivare för att få operationerna i rimlig tid. Och slipper att göra två operationer som drar ut på tiden. Funkar allt som det ska är jag någorlunda återställd redan vid jul - fattar ni?!
Det gör inte jag..
Det kommer helt klart bli en pärs, och jag kommer säkert vara rastlös som få innan jag kan röra mig ordentligt, men:
Att kunna gå ut med hundarna, ut och promenera med Thomas. Att klippa gräset (det kommer jag nog ångra att jag ens tänkte nästa sommar) skulle vara fantastiskt. Att kunna sova..

Fattar det helt enkelt inte

5 kommentarer:

  1. Låter bra. Skönt att det inte drar ut på tiden så länge. Önskar lycka till. Vad gäller klippa gräsmattan kan du få börja träna på min som är betydligt mindre. Alltid bra att börja lite lugnt men ändå känna att man blir färdig snabbt och att man klarar av det innan man börjar ned den stora mattan ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tar du vår då? Kan tanka dig med ett glas rött då och då... ;)

      Radera
  2. Så bra det låter! Toppen att du bestämde dig så snabbt! Stora kramar från pappa o Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tänkte att om jag tänker för mycket vågar jag inte. ;)
      Kramar

      Radera
  3. Åh vad bra det låter, både med dippen och höfter.
    Nu håller jag tummarna.

    Hälsningar
    Yohanna
    för nu är det dags igen:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/june/real-life-sjuk-2.html

    SvaraRadera